Overzicht

  • Bijeenkomst 1 maandag 23 september 2024
    19:30 - 21:30 uur
  • Locatie Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Certificaat Nee
  • Adres Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Max. aantal deelnemers 200
  • Uiterste inschrijfdatum maandag 16 september 2024
  • Studielast 2
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 20.-
per persoon, incl. btw.

Inhoud

 

Het Thuiszittersvraagstuk en de pedagogische relatie. Er is vanuit Zeeland belangstelling voor oplossingen voor het thuiszittersvraagstuk en in het bijzonder de rol van de pedagogische relatie in die oplossing. Dus geen lezing over de bestuurlijke, juridische, financiële en statistische aspecten van dit vraagstuk. De kernvraag is hoe we door te reflecteren op ons pedagogische handelen en onze pedagogische grondhouding kunnen bijdragen aan zowel het voorkomen als oplossen van thuiszitten. Het is de bedoeling dat de lezing deze pedagogische verdieping op zo’n manier behandelt dat het niet alleen waardevol is voor mensen die met voorkomen of oplossen van
schooluitval bezig zijn, maar voor alle medewerkers van OZEO die de pedagogische relatie
centraal willen stellen in hun werk.

Wat gaan we doen?
In het eerste deel van de avond van maandag 23 september (van ongeveer half acht tot acht) zal Martin met voorbeelden uit mijn werk met thuiszitters uitleggen waarom thuiszitters geen beleidsprobleem zijn maar een pedagogische uitdaging die we alleen kunnen volbrengen in echt, avontuurlijk contact met de leerling. Die uitdaging vraagt veel van ons (kwetsbaarheid, zelfkennis, geduld, los kunnen laten, aandacht) maar brengt ons ook veel (groei van pedagogische vaardigheden, avontuur, zelfkennis, betekenisvol werk).

In het tweede deel van de avond (van ongeveer kwart over acht tot negen) zal Martin met de aanwezigen onderzoeken wat ieder van ons nodig heeft om het pedagogische avontuur aan te gaan om echt vanuit relatie, contact en verbinding te werken. We kijken wat we daarin voor elkaar kunnen betekenen, wat dit vraagt van onderwijsmanagers en of we daarin een beetje rebels durven zijn. Uiteraard beantwoord ik aan het eind graag vragen die leven in het publiek.

Met een open geest maak je ruimte voor contact. Kwetsbaar, integer menselijk contact is de basis van gezonde pedagogische relaties met kinderen. Die pedagogische relatie is het fundament van goed onderwijs en goede jeugdhulpverlening. Dat vergeten we wel eens, want kwetsbaar, integer contact is best spannend. Dan voelt het veiliger om te praten over systemen, procedures, politiek en geld. Die zijn natuurlijk ook belangrijk. Voor ons, niet voor kinderen.

Als je werkt met kinderen met problemen dan weet je hoe belangrijk het is om niet alleen openminded te zijn, maar ook een beetje geestig. Anders gaan kinderen de zwaarte van jouw zorgen om hun lot voelen en daar hebben ze niks aan. Daarom bied ik opengeestig hulp aan scholen, zorginstellingen en gemeenten die zich zorgen maken om thuiszitters en (dreigende) uitvallers.

Trainer
Martin Schravesande

Ik zie graag mensen groeien. Als je me vraagt waarom, glimlach ik als een boer die uitkijkt over een akker met opkomend graan. Vroeger werkte ik aan het voorkomen van schooluitval op het ministerie van OCW en zo weet ik dat mopperen op ‘het onderwijssysteem’ geen zin heeft. Voor pedagogiek is moed nodig. Die vind je meestal niet bij ministeries, procedures en systemen, maar in bezieling, verdieping en collegialiteit. Daarom ging ik zelf met thuiszitters aan de slag en schreef daarover: ‘De thuiszittersklas’.