Traumasensitief werken
In iedere groep bevinden zich steeds vaker leerlingen die een (of meerdere) heftige gebeurtenis(sen) hebben ervaren en als gevolg daarvan gedrag vertonen waar je als leerkracht op z’n minst van achter je oren krabt.
Maar wanneer hebben we het over trauma, welke rol speelt het in je klaslokaal en op welke manier kun jij als onderwijsprofessional een positief verschil maken?
Traumasensitief werken is een keuze om je leerlingen te willen helpen. Ook en vooral de leerlingen die misschien het tegenovergestelde bij je oproepen. Je bewust zijn van dat proces, reflecteren op je eigen handelen en begrijpen dat innerlijke overtuigingen zowel bij je leerlingen als bij jezelf in de weg kunnen zitten.
Ook als er geen sprake is van trauma, kan traumasensitief werken helpen beter om te gaan met ingewikkeld gedrag. Het is namelijk gericht op het vergroten van veerkracht. Dat kan ook kinderen zonder trauma een zeer belangrijke basis geven in het omgaan met de uitdagingen van het leven.
Voor wie:
Je bent leerkracht, docent, intern begeleider en je wilt weten op welke manier jij traumasensitief kunt werken in en om de klas. Hoe help je leerlingen, ondanks moeilijkheden en innerlijke overtuigingen, bij het vergroten van hun veerkracht?!
Doelen/opbrengsten:
- Je begrijpt wat trauma wel/niet is, wat toxische stress is en welke gevolgen dit kan hebben voor gedrag in de klas
- Je kent het verschil tussen traumasensitief opvoeden vs. ‘gewoon’ opvoeden
- Je reflecteert op je eigen handelen m.b.v. een casus
- Wat betekent kijken door een traumabril?
- Hoe help je bij het vergroten van veerkracht (van je leerling én jezelf)