Overzicht

  • Bijeenkomst 1 donderdag 23 oktober 2025
    19:00 - 21:30 uur
  • Bijeenkomst 2 donderdag 6 november 2025
    19:00 - 21:30 uur
  • Bijeenkomst 3 donderdag 20 november 2025
    19:00 - 21:30 uur
  • Locatie Klimopschool SO
  • Certificaat Nee
  • Adres Grevelingenstraat 10, Middelburg
  • Max. aantal deelnemers 15
  • Uiterste inschrijfdatum maandag 20 oktober 2025
  • Studielast 7,5 uur
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 425.-
per persoon, incl. btw.

Als er veel aanmeldingen zijn kan deze training verzet worden naar De Klimopschool SO in Middelburg. Dit laten wij minimaal een week van te voren weten.

Traumasensitief werken 
In iedere groep bevinden zich steeds vaker leerlingen die een (of meerdere) heftige gebeurtenis(sen) hebben meegemaakt en als gevolg daarvan gedrag vertonen waar je als leerkracht op z’n minst van achter je oren krabt.
Maar wanneer hebben we het over trauma, welke rol speelt het in je klaslokaal en op welke manier kun jij als onderwijsprofessional een positief verschil maken?

Traumasensitief werken is een keuze om je leerlingen te willen helpen. Ook en vooral de leerlingen die misschien het tegenovergestelde bij je oproepen. Je bewust zijn van dat proces, reflecteren op je eigen handelen en begrijpen dat innerlijke overtuigingen zowel bij je leerlingen als bij jezelf in de weg kunnen zitten.

Ook als er geen sprake is van trauma, kan traumasensitief werken helpen beter om te gaan met ingewikkeld gedrag. Het is namelijk gericht op het vergroten van veerkracht. Dat kan ook kinderen zonder trauma een zeer belangrijke basis geven in het omgaan met de uitdagingen van het leven.

Voor wie:
Je bent onderwijsassistent, leerkracht en/of intern begeleider en je wilt weten op welke manier jij traumasensitief kunt werken in en om de klas. Hoe help je leerlingen, ondanks moeilijkheden en innerlijke overtuigingen, bij het vergroten van hun veerkracht?!

Doelen/opbrengsten:

  • Je begrijpt wat trauma wel/niet is, wat toxische stress is en welke gevolgen dit kan hebben voor gedrag in de klas
  • Je kent het verschil tussen traumasensitief opvoeden vs. ‘gewoon’ opvoeden
  • Je reflecteert op je eigen handelen m.b.v. een casus
  • Wat betekent kijken door een traumabril?
  • Hoe help je bij het vergroten van veerkracht (van je leerling én jezelf)

Kosten en betalen

De kosten voor de training staan vermeld per training.

Wij maken gebruik van Ideal om de betaling te voldoen, je ontvangt een bevestiging van de betaling per email.

Liever betalen op factuur? Dat kan (meestal) ook! Je ontvangt de factuur per e-mail. Vriendelijk verzoek deze binnen twee weken te voldoen.

Krijg ik een certificaat?

Een certificaat is niet standaard inbegrepen.

En let op: We geven alleen certificaten als je alle bijeenkomsten hebt bijgewoond.

Wil je een digitaal certificaat? Stuur dan binnen 3 weken na afloop van de training een mail naar: educatief@ozeo.nl.

Vermeld daarin je voornaam en achternaam (deze komen op het certificaat) en de training waaraan is deelgenomen. Je ontvangt binnen 3 weken je certificaat in je mailbox.

 

Studielast

Bij elke training wordt aangegeven uit hoeveel uur de training bestaat. Eventuele opdrachten of huiswerk zijn hier niet in mee gerekend. Maar we weten hoe druk het kan zijn, dus we doen niet te gek!

Trainer
Nathanja Schreuder

 

Nathanja Schreuder begon ruim 20 jaar geleden als leerkracht in het Speciaal Onderwijs bij Keurhove. Daarna werkte ze als ambulant begeleider, leerkracht in het regulier basisonderwijs en trainer/coach in haar eigen bedrijf. Op dit moment werkt ze o.a. als leerkracht in een auti-structuurgroep van de Klimopschool te Middelburg (SO). 

Vanuit haar werk als leerkracht in het Speciaal Onderwijs is Nathanja gefascineerd geraakt door de manier waarop, over het algemeen, wordt omgegaan met ingewikkeld gedrag. Eerst kwam dat vanuit onvrede en het idee “dit moet toch anders kunnen?” Daarna vanuit het besef dat leerkrachten altijd het beste willen voor hun leerlingen, maar dat ingewikkeld gedrag moeilijkheden kan opwerpen. Dat spanningsveld behandelt ze graag in haar trainingen. 

De opleidingen tot Gedragsspecialist en Licentie Specialist Klasse(n)Kracht hebben haar praktijkervaring goed aangevuld. Inzichten in de invloed van groepsdynamiek op gedrag hebben haar werk als leerkracht en trainer verrijkt. Dat brengt ze graag over aan anderen.