Overzicht

  • Bijeenkomst 1 donderdag 6 november 2025
    19:30 - 21:29 uur
  • Locatie Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Certificaat Nee
  • Adres Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Max. aantal deelnemers 100
  • Uiterste inschrijfdatum maandag 3 november 2025
  • Studielast 2 uur
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 20.-
per persoon, incl. btw.

Inhoud

Om jonge mensen op te laten groeien tot zelfstandige, zelfverzekerde individuen, die kritisch kunnen nadenken over zichzelf, hun keuzes, en wat ze tegenkomen op sociale media, is gevoel voor humor onontbeerlijk.

Humor begrijpen en waarderen is echter lastiger dan de meeste mensen denken. En, wat voor het onderwijs nog belangrijker is, humor moet je leren begrijpen. Er bestaan enorme verschillen tussen soorten humor, zoals slapstick, eenvoudige sketches, grappen met een dubbele bodem, ironie en sarcasme. Hoe beter en hoe meer gevoel iemand heeft voor de verschillende vormen van humor, hoe beter iemand zichzelf zal begrijpen, en hoe beter iemand zichzelf op een zelfverzekerde manier kan relativeren (via ironie of zelfspot, bijvoorbeeld).

Door in het onderwijs op een doordachte wijze aandacht te schenken aan humor, worden jongeren op weg geholpen in een lastige maatschappij waarin zin en onzin, waarheid en leugen niet zomaar uit elkaar zijn te houden.

In deze lezing worden de verschillende vormen van humor uiteengezet, wordt uitgelegd waarom sommige vormen zo lastig zijn, en wat jongeren nodig hebben om ze te kunnen begrijpen (wat overigens niet altijd lukt).

[WELLICHT EEN WAARSCHUWING:]

Waarschuwing: Wat de één leuk vindt, kan de ander niet altijd waarderen. Dat geldt zeker voor deze lezing.

 

Trainer
Ronald Hünneman

• 13 jaar leerkracht speciaal onderwijs

• Studeerde filosofie in Groningen

• 12 jaar docent Rijksuniversiteit Groningen

• Trainer complexe communicatie

• Promotie-onderzoek in kunst, media en cognitie

Ik probeer filosofie te bedrijven in de geest van de oud-Griekse filosoof Socrates. Hij zag het als zijn taak om mensen te verleiden de gebaande paden van hun denken te verlaten, of om op zijn minst verwarring te zaaien. Net zoals Socrates, gebruik ik daarvoor analyses op gebieden waar ik veel ervaring mee heb: onderwijs, kunst, de menselijke geest, communicatie, ethiek en politiek. In een voordracht, een dialoog of een debat daag ik de toehoorders uit door ze te wijzen op hun onhoudbare aannames, bizarre intuïties of kromme redeneringen. Een filosoof zoals ik doet dit niet, of niet alleen maar, om mensen op andere gedachten te brengen, maar vooral om ze te laten voelen waar ruimte voor verandering mogelijk, of wellicht zelfs wenselijk is.