Overzicht

  • Bijeenkomst 1 woensdag 12 juni 2024
    15:30 - 17:30 uur
  • Locatie de Silo
  • Certificaat Nee
  • Adres Kleverskerkseweg 49 Middelburg
  • Max. aantal deelnemers 12
  • Uiterste inschrijfdatum donderdag 6 juni 2024
  • Studielast 2
  • Trainer Nuray Stadt
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 199.-
per persoon, incl. btw.

Inhoud

Dit is een jaarlijkse opfristraining voor iedereen die de volgende twee trainingen gevolgd hebben:

  1. Brein+Lichaam=Vitaliteit+Veerkracht (Basistraining Hartcoherentie)
  2. Kinder-& Jongerenhartcoherentie


Eigen casussen, ervaringen en vragen

Bij deze opfristraining is er volop ruimte om eigen casussen in te brengen, ervaringen te delen en natuurlijk om vragen te stellen.

Meerwaarde Kinder-& Jongerenhartcoherentie

Het doel waar je aan werkt met de hartcoherentie technieken zou je kunnen omschrijven als:
Je legt een fundament voor een goed en gezond functionerende klas door te werken aan een ideale prestatietoestand bij de leerlingen door veerkracht. Vanuit de biologische, fysiologische en mentale benadering benut je het potentieel van groei en het makkelijker kunnen aangaan van nieuwe uitdagingen.

Meerdere doelen gericht op kind en klas

  • Gezonde breinontwikkeling vanuit een coherente staat
  • Vaardigheden voor spanningsafbouw (na spanningsopbouw)
  • Door co-regulatie van volwassene naar zelfregulatie kind (internaliseren)
  • Vergroten van gevoelswereld en daar leren meer grip op te krijgen
  • Succesvoller voorbereiden en uitvoeren van de taak bij het kind
  • Rustigere en fijne sfeer in de klas (modus waarin beter geleerd kan worden)

Co-regulatie

Kinderen haken in op de coherentie van de volwassenen. Dit is het effect van de interactie op het reguleren en aanmaak van bepaalde hormonen zoals oxytocine. Dit wordt co-regulatie genoemd en biedt het potentieel voor het kind om gezondere breinnetwerken aan te maken en de parasympathicus (nervus vagus) te versterken (is nog in ontwikkeling bij kinderen). Bij volwassenen onderling spreken we ook van co-regulatie (‘er voor de ander zijn’/ de ander is er voor jou wanneer je er behoefte aan hebt wanneer er iets gebeurd is wat jou uit balans heeft gebracht). De volwassene is daarnaast, in staat om zich in de loop van de dag, waar nodig, zelf te kunnen reguleren (spanningsafbouw) zodat je weer in je eigen coherentie kunt geraken.

‘De Smiley clubjes’

Aan de hand van de poster met ‘De Smiley Clubjes’ leren kinderen en jongeren hun woordenschat m.b.t. gevoelens te vergroten. Zo leren ze vanuit het gevoel ‘boos’ te begrijpen en hartcoherentie toe te passen om in het “RVS” vakje te komen. Rustig, vriendelijk en slim: ideale leermodus bij de mens.

Emoties
Iedere emotie wordt gereflecteerd in je hartritme; je zou kunnen zeggen dat je hart een ‘spiegel’ is waar het gaat om je emotionele toestand. Je kunt je hartritme trainen waardoor je je emotionele toestand kunt beïnvloeden zodat je ‘hartcoherent’ kunt worden.

Wat is hartcoherentie ook alweer?
Bij hartcoherentie is niet de hoogte van de hartslag van belang, maar de tijdsintervallen tussen iedere hartslag. Wanneer er sprake is van balans, ofwel coherentie, zijn deze tijdsintervallen namelijk niet gelijk. Bij de inademing versnelt de hartslag en bij de uitademing vertraagt deze. Dit noemen we hartritmevariabiliteit en kun je meten op een computer (biofeedbackapparatuur met oorsensor).

Wanneer de hartritmevariabiliteit hoog is, zeggen we dat er sprake is van hartcoherentie. En dat betekent dat er een goede balans is tussen activiteit en rust; we voelen ons in evenwicht (homeostase).

 

Trainer
Nuray Stadt

Nuray Stadt van WorldWise Education

Nuray stelt in haar trainingen het zo vitaal en succesvol mogelijk leven centraal. De hartcoherentie techniek biedt een levende en zelfbewuste interne waarneming van uzelf: u leert uzelf van binnen kennen!

Nuray is een gecertificeerd HeartMath trainer en eerstegraads (Voortgezet Onderwijs/Hoger beroepsonderwijs) docente levensbeschouwing (identiteitsontwikkeling) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Tevens is zij vakleerkracht HVO in het primair onderwijs.

Ze helpt mensen, teams en organisaties haar innerlijk leiderschap te ontdekken. Zelfervaring en de hartcoherentie-technieken zijn hierbij een rationele methode om tot vitaliteitsmanagement te komen.