Overzicht

  • Bijeenkomst 1 donderdag 8 januari 2026
    19:00 - 21:30 uur
  • Bijeenkomst 2 donderdag 22 januari 2026
    19:00 - 21:30 uur
  • Locatie de Silo
  • Certificaat Nee
  • Adres Kleverskerkseweg 49 Middelburg
  • Max. aantal deelnemers 20
  • Uiterste inschrijfdatum maandag 5 januari 2026
  • Studielast 5 uur
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 275.-
per persoon, incl. btw.

Executieve functies in het voortgezet – en voortgezet speciaal onderwijs

Voor wie

Je bent docent, remedial teacher, zorgcoördinator of onderwijsassistent in het voortgezet – of voortgezet speciaal onderwijs. Je wilt alles weten over executieve functies en vooral wat je er mee kunt in je lessen.

 

Inhoud:

Het lukt je leerlingen maar niet om een goede planning te maken. Laat staan dat ze zich er aan houden.

Hun gedrag en emoties schieten alle kanten op. Controle over impulsen is ver te zoeken.

Snappen hoe gedrag gereguleerd wordt, hoe executieve functies werken en hoe je jouw leerlingen kunt ondersteunen bij het versterken ervan, kan bijdragen aan meer rust in het uitvoeren van taken en omgaan met gedrag in de klas.

De executieve functies en voorbeelden daarvan:

  • Planning en organisatie: Wat ga ik doen, wanneer en hoe doe ik dat?
  • Taakinitiatie: Het vlot kunnen beginnen aan een taak of opdracht.
  • Aandachtsfunctie: Aandacht richten, wisselen, volhouden. Zeg maar: je hoofd bij de les houden;
  • Werkgeheugen: Informatie selecteren, tijdelijk vasthouden en ermee ‘werken.’ Verbinden met kennis uit langetermijn geheugen;
  • Inhibitie: De mate waarin je gedrag kunt uitstellen, afremmen of stoppen;
  • Emotieregulatie: het kunnen omgaan met je emoties, ze kunnen uiten en de uiting binnen ‘acceptabele’ grenzen houden;
  • Timemanagement: Het kunnen inschatten van benodigde tijd voor een taak. Ook besef van tijd hoort hierbij.
  • Cognitieve flexibiliteit: Kunnen schakelen tussen situaties of oplossingsmethoden;
  • Metacognitie: Denken over wat je doet, kijken of dat goed gaat, je gedrag bijstellen als dat nodig is.

Doelen/ Opbrengsten:

Aan het eind van deze training is er antwoord op de vragen:

  • Wat zijn Executieve Functies?
  • Welke rol spelen EF bij gedrag en ontwikkeling?
  • Wat zijn voorwaarden voor de ontwikkeling van EF? 
  • Hoe meet je EF?
  • Welke interventies zijn er en hoe zet je ze in?  
  • Hoe ondersteun je leerlingen bij het versterken van zwakke EF? 
  • Hoe pas je de theorie toe in je praktijksituatie?

Praktische informatie

Kosten en betalen

Krijg ik een certificaat?

Studielast

Trainer
Nathanja Schreuder

 

Nathanja Schreuder begon ruim 20 jaar geleden als leerkracht in het Speciaal Onderwijs bij Keurhove. Daarna werkte ze als ambulant begeleider, leerkracht in het regulier basisonderwijs en trainer/coach in haar eigen bedrijf. Op dit moment werkt ze o.a. als leerkracht in een auti-structuurgroep van de Klimopschool te Middelburg (SO). 

Vanuit haar werk als leerkracht in het Speciaal Onderwijs is Nathanja gefascineerd geraakt door de manier waarop, over het algemeen, wordt omgegaan met ingewikkeld gedrag. Eerst kwam dat vanuit onvrede en het idee “dit moet toch anders kunnen?” Daarna vanuit het besef dat leerkrachten altijd het beste willen voor hun leerlingen, maar dat ingewikkeld gedrag moeilijkheden kan opwerpen. Dat spanningsveld behandelt ze graag in haar trainingen. 

De opleidingen tot Gedragsspecialist en Licentie Specialist Klasse(n)Kracht hebben haar praktijkervaring goed aangevuld. Inzichten in de invloed van groepsdynamiek op gedrag hebben haar werk als leerkracht en trainer verrijkt. Dat brengt ze graag over aan anderen.