Executieve functies in het voortgezet – en voortgezet speciaal onderwijs
Voor wie
Je bent docent, remedial teacher, zorgcoördinator of onderwijsassistent in het voortgezet – of voortgezet speciaal onderwijs. Je wilt alles weten over executieve functies en vooral wat je er mee kunt in je lessen.
Inhoud:
Het lukt je leerlingen maar niet om een goede planning te maken. Laat staan dat ze zich er aan houden.
Hun gedrag en emoties schieten alle kanten op. Controle over impulsen is ver te zoeken.
Snappen hoe gedrag gereguleerd wordt, hoe executieve functies werken en hoe je jouw leerlingen kunt ondersteunen bij het versterken ervan, kan bijdragen aan meer rust in het uitvoeren van taken en omgaan met gedrag in de klas.
De executieve functies en voorbeelden daarvan:
- Planning en organisatie: Wat ga ik doen, wanneer en hoe doe ik dat?
- Taakinitiatie: Het vlot kunnen beginnen aan een taak of opdracht.
- Aandachtsfunctie: Aandacht richten, wisselen, volhouden. Zeg maar: je hoofd bij de les houden;
- Werkgeheugen: Informatie selecteren, tijdelijk vasthouden en ermee ‘werken.’ Verbinden met kennis uit langetermijn geheugen;
- Inhibitie: De mate waarin je gedrag kunt uitstellen, afremmen of stoppen;
- Emotieregulatie: het kunnen omgaan met je emoties, ze kunnen uiten en de uiting binnen ‘acceptabele’ grenzen houden;
- Timemanagement: Het kunnen inschatten van benodigde tijd voor een taak. Ook besef van tijd hoort hierbij.
- Cognitieve flexibiliteit: Kunnen schakelen tussen situaties of oplossingsmethoden;
- Metacognitie: Denken over wat je doet, kijken of dat goed gaat, je gedrag bijstellen als dat nodig is.
Doelen/ Opbrengsten:
Aan het eind van deze training is er antwoord op de vragen:
- Wat zijn Executieve Functies?
- Welke rol spelen EF bij gedrag en ontwikkeling?
- Wat zijn voorwaarden voor de ontwikkeling van EF?
- Hoe meet je EF?
- Welke interventies zijn er en hoe zet je ze in?
- Hoe ondersteun je leerlingen bij het versterken van zwakke EF?
- Hoe pas je de theorie toe in je praktijksituatie?