Een greep uit opvallende nieuwsberichten van de laatste jaren:
“Werkstraffen voor ‘extreem jonge’ snackbarovervallers (12 en 13 jaar) uit Emmen”
“Jongens (11 en 14 jaar) met mes, boksbeugel en stroomstootwapen aangehouden in Dordrecht”
“13-jarige opgepakt voor neersteken 14-jarige medescholier op Designcollege in Rotterdam-West”
“Meisjes (13, 14 en 15) aangehouden voor mishandeling jongen (17) in Oss, mogelijk ook gestoken”
“Jongen uit Middelburg (15 jaar) overleden na steekpartij. Daders waren 15 een 16 jaar”
Hoewel de jeugdcriminaliteit al jaren afneemt, zijn er toch verontrustende ontwikkelingen. De leeftijd van jongeren die in de criminaliteit belanden of hun eerste stappen op dit pad zetten, wordt steeds lager. Daarnaast lijkt het gedrag steeds meer te verharden. Agressie en wapengeweld zijn niet langer voorbehouden aan leerlingen in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Ook leerlingen op de basisschool komen meer en meer in aanraking met de politie vanwege ernstige vergrijpen.
Kees van Overveld had sterk de behoefte om meer te weten te komen over dit fenomeen. Hij dook in de wereld van de jeugdcriminologie en voerde gesprekken met tal van deskundigen uit het veld. De nieuwe inzichten leidden tot een nieuw boek dat Kees in september 2023 uitbrengt: Scholen op scherp. Kinderen en jongeren met wapens.
Tijdens deze lezing neemt Kees ons mee in de inhoud van het boek. Hij besteedt onder meer aandacht aan de volgende onderwerpen:
• Antisociaal en crimineel gedrag van kinderen onder de 12 jaar.
• Delinquent gedrag van jongeren met een licht verstandelijke beperking.
• Het bezit en gebruik van steek-en vuurwapens door kinderen en jongeren.
• De invloed van drillrap en social media.
• Aanbevelingen voor een preventieve aanpak op school.
Dr. Kees van Overveld
Scholen zijn druk bezig met het realiseren van passend onderwijs. Rekenen, taal en lezen krijgen over het algemeen veel nadruk, het sociaal-emotioneel leren wordt snel vergeten.
Mijn visie is dat schools en sociaal-emotioneel leren in balans moeten zijn. Een betere balans zorgt voor minder gedragsproblemen in de klas. Scholen kunnen heel veel doen om gedragsproblemen te voorkomen. En als gedragsproblemen zich al voordoen, is er nog veel mogelijk om deze effectief aan te pakken.
