Overzicht

  • Bijeenkomst 1 maandag 7 april 2025
    19:30 - 21:30 uur
  • Locatie Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Certificaat Nee
  • Adres Locatie wordt later bekend gemaakt
  • Max. aantal deelnemers 80
  • Uiterste inschrijfdatum donderdag 3 april 2025
  • Studielast 2
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 20.-
per persoon, incl. btw.

Inhoud

Het vermogen om je in de gedachten en gevoelens van anderen te verplaatsen, is voor veel mensen vanzelfsprekend en iets wat ze gemakkelijk doen in het dagelijks leven. Ze kunnen vaak goed inschatten wat hun partner, kinderen, vrienden, of collega’s denken en voelen, en zich inleven in anderen die anders in het leven staan.

Echter, voor sommige mensen is dit vermogen minder sterk aanwezig of ontbreekt het zelfs. Zij kunnen niet automatisch aanvoelen wat anderen denken of voelen, wat je zou kunnen omschrijven als een vorm van “sociale slechtziendheid.” Hierbij zijn sommigen sociaal volledig “blind,” anderen kunnen met enige moeite mensen begrijpen, en weer anderen hebben alleen een beetje hulp nodig.

Om mensen die moeite hebben met sociale situaties beter te helpen, is het belangrijk om eerst goed te begrijpen wat zij wel en niet kunnen. Dit houdt in te kijken naar hoe ze omgaan met conflicten, samenwerking, humor, liefde, jaloezie, en andere sociale situaties. Zo’n beschrijving helpt om te bepalen waar iemand extra ondersteuning nodig heeft, zonder het direct als een diagnose te zien.

Trainer
Ronald Hünneman

• 13 jaar leerkracht speciaal onderwijs

• Studeerde filosofie in Groningen

• 12 jaar docent Rijksuniversiteit Groningen

• Trainer complexe communicatie

• Promotie-onderzoek in kunst, media en cognitie

Ik probeer filosofie te bedrijven in de geest van de oud-Griekse filosoof Socrates. Hij zag het als zijn taak om mensen te verleiden de gebaande paden van hun denken te verlaten, of om op zijn minst verwarring te zaaien. Net zoals Socrates, gebruik ik daarvoor analyses op gebieden waar ik veel ervaring mee heb: onderwijs, kunst, de menselijke geest, communicatie, ethiek en politiek. In een voordracht, een dialoog of een debat daag ik de toehoorders uit door ze te wijzen op hun onhoudbare aannames, bizarre intuïties of kromme redeneringen. Een filosoof zoals ik doet dit niet, of niet alleen maar, om mensen op andere gedachten te brengen, maar vooral om ze te laten voelen waar ruimte voor verandering mogelijk, of wellicht zelfs wenselijk is.