Inhoud
Iedereen heeft een verwachting. Soms is deze impliciet (onuitgesproken) en soms expliciet (wel uitgesproken). Als een gesprek anders loopt dan verwacht, dan valt het tegen en dat roept negatieve emoties op. Iedereen heeft bewust of onbewust een voorstelling gemaakt van het verloop en de uitkomst van een gesprek, en misschien zelfs op een hoger abstractieniveau, zoals over samenwerking of het onderwijs. Wanneer de verwachtingen niet waargemaakt worden, wordt de frustratie en soms ook de woede geuit tegen de ‘boodschapper’.
In deze training leer je hoe je omgaat met verwachtingen en hoe je een gesprek vormgeeft wanneer je de verwachting van de ander niet kan (of wil) realiseren.
Je leert technieken om verwachtingen en gevoelens bespreekbaar te maken en om de emoties in een gesprek in goede banen te leiden. Want hoe boos, verdrietig, teleurgesteld of onredelijk de ander ook is, van jou wordt professioneel gedrag verwacht. En hoe doe je dat als de ander over jouw grenzen gaat?
Trainer
Mary ter Steege
Graag lever ik een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling en professionele groei van individuen, teams en organisaties. Met gedegen kennis op het gebied van de mens-kant van organisatieverandering, ondersteun ik ontwikkel- en transitieprocessen; mensen werkelijk in beweging brengen is mijn specialiteit!
In de rol van trainer, coach en adviseur zoek ik vanuit een groot gevoel van betrokkenheid, creatief en doelgericht naar oplossingen in vastgelopen situaties. Hierbij stimuleer ik mensen om impasses te doorbreken, de regie weer in handen te nemen en zo verantwoordelijkheid te aanvaarden voor het eigen aandeel in de situatie. Hoe moeilijker het probleem hoe groter de uitdaging om toch een uitweg te vinden!
Deze training is inclusief maaltijd!