Overzicht

  • Bijeenkomst 1 woensdag 11 januari 2023
    15:30 - 17:30 uur
  • Bijeenkomst 2 woensdag 25 januari 2023
    15:30 - 17:30 uur
  • Locatie de Silo
  • Certificaat Ja
  • Adres Kleverskerkseweg 49 Middelburg
  • Max. aantal deelnemers 12
  • Uiterste inschrijfdatum maandag 9 januari 2023
  • Studielast 5 uur
  • Trainer Nuray Stadt
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 350.-
per persoon, incl. btw.

Voor wie:

Je bent professional die werkt met kinderen of jongeren. Je hebt zelf de training Brein+ Lichaam= Vitaliteit + Veerkracht gevolgd. Je bent nieuwsgierig hoe je hartcoherentie kunt inzetten bij de leerlingen in je klas.

Inhoud:

Kinderen en jongeren kunnen hartcoherentie (ademtechniek) leren wat hun preventief en in emotioneel uitdagende situaties een houvast kan bieden. Het vergroot de lichamelijke én emotionele veerkracht.

Iedere emotie wordt gereflecteerd in je hartritme; je zou kunnen zeggen dat je hart een ‘spiegel’ is waar het gaat om je emotionele toestand. Je kunt je hartritme trainen waardoor je je emotionele toestand kunt beïnvloeden zodat je ‘hartcoherent’ kunt worden, wat helpt bij stress en spanning.

Wat is hartcoherentie?

Bij hartcoherentie is niet de hoogte van de hartslag van belang, maar de tijdsintervallen tussen iedere hartslag. Wanneer er sprake is van balans, ofwel coherentie, zijn deze tijdsintervallen namelijk niet gelijk. Bij elke inademing verhoogt onze hartslag en stimuleren wij onze sympathicus (activatie) en bij elke uitademing verlaagt onze hartslag en stimuleren wij onze parasympathicus (rustsysteem). Dit noemen we hartritmevariabiliteit en kun je meten op een computer (biofeedbackapparatuur met oorsensor). Je werkt aan een goede balans tussen activiteit en rust zodat je in homeostase komt (‘alle processen zijn in evenwicht en werken optimaal samen in ons lichaam).

Lichaam en stress

Bij stress en spanning adem je veel meer lucht in dan wij uitademen en zetten zo onze sympathicus in gang wat zorgt voor een hyperactivatie van ons lichaam, hersenen en emoties. Inademen gaat veel makkelijker dan uitademen omdat inademen vanzelf gaat. Door het ademen actief te trainen creëren we signalen van ons hart naar onze hersenen dat ‘alles oké is’ en je lichaam kan herstellen van de gevolgen van stress en spanning.

Spanningen (door emoties) en stress (bijvoorbeeld door frustratie) hebben invloed op ons lichaam en brein: dan kun je merken aan gespannen spieren, verminderde concentratie, je opgejaagd voelen en last hebben van bijvoorbeeld een verhoogde hartslag en ademhaling. Kinderen kunnen leren om zichzelf tot rust te brengen zodat ze de situatie beter kunnen inschatten en er beter op kunnen reageren (bewuster).

Hoe leren kinderen grip te hebben op hun emoties?

In de training leer je als leerkracht hoe je, stap voor stap, in je eigen klas hartcoherentie kunt trainen voor meer rust, focus en het vergroten van een sfeer voor ‘prettig leren’. Daarnaast kunnen kinderen kunnen aan de hand van biofeedbackapparatuur (optioneel) op de computer ademtechnieken oefenen die hun helpt hun hartritme positief te beïnvloeden waardoor ze helderder kunnen denken en niet in hun emotie, waar ze last van hebben, ‘blijven hangen’.

Met de hartcoherentietraining wordt er gewerkt aan de volgende doelen/ontwikkelpunten:
• Hartademen om in een coherente toestand te komen (ontspannen alert kunnen zijn)
• Bewustszijnsontwikkeling: inzicht in hoe je je gedrag kunt sturen
• Grip leren hebben op je eigen emoties (van frustratie naar meer rust kunnen schakelen)
• Bewuster je hulpbronnen inzetten
Kinderen (4-12 jaar) die met hartcoherentie in de klas aan de gang gaan worden ‘harten-helden’ genoemd. Zo kun je werken aan een ‘harten-helden klas’ en de leerkracht heeft de training zelf ook gedaan en is ook een ‘harten-held(in)’.

Jongeren (12-18) die met hartcoherentie in de klas of individueel aan de gang gaan worden bewust van het effect van stress op hun eigen lichaam en brein en dat ze zelf door hun hartritme te trainen beter om kunnen gaan met de uitdagingen en beter kunnen leren. Je leert hoe je lichaam je hierin kan ‘steunen’ (onder andere door inzicht in de wetenschappelijke achtergronden). De leerkracht krijgt tools aangereikt om hartcoherentie bij jongeren te trainen.

 

 

Kinderhartcoherentie kan een waardevolle aanvulling zijn op het sociaal emotioneel leren programma zoals van Kwink. “Kinderhartcoherentie is ook zeker goed te gebruiken bij de leerlingen van onze school. Ik heb bij de kinderhartcoherentietraining een paar ideetjes opgedaan hoe je kinderhartcoherentie kunt inzetten en ik ga deze de komende tijd zeker eens uitproberen! Jouw enthousiasme, Nuray, is voor mij erg motiverend geweest!”

Nicole Roelse Leerkracht Speciaal Onderwijs

Ik heb de kinderhartcoherentie ingezet voorafgaand aan de shuttle-run als warming up. Ik heb erbij verteld dat ze het hart-ademen doen om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de shuttle-run. Daarnaast heb ik het ook ingezet toen de leerlingen na de pauze van buiten kwamen en ze een toets begrijpend lezen moesten gaan doen. “Vaak moeten er na de pauze brandjes geblust worden en op deze manier werden de leerlingen door mij begeleidt met de kinderhartcoherentie om zo tot rust te komen zodat ze daarna hun taak/opdracht met focus konden gaan doen”.

Hicham el Jadidi Leerkracht Speciaal Onderwijs
Trainer
Nuray Stadt

Nuray Stadt van WorldWise Education

Nuray stelt in haar trainingen het zo vitaal en succesvol mogelijk leven centraal. De hartcoherentie techniek biedt een levende en zelfbewuste interne waarneming van uzelf: u leert uzelf van binnen kennen!

Nuray is een gecertificeerd HeartMath trainer en eerstegraads (Voortgezet Onderwijs/Hoger beroepsonderwijs) docente levensbeschouwing (identiteitsontwikkeling) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Tevens is zij vakleerkracht HVO in het primair onderwijs.

Ze helpt mensen, teams en organisaties haar innerlijk leiderschap te ontdekken. Zelfervaring en de hartcoherentie-technieken zijn hierbij een rationele methode om tot vitaliteitsmanagement te komen.