Overzicht

  • Bijeenkomst 1 donderdag 31 oktober 2024
    19:00 - 21:00 uur
  • Bijeenkomst 2 donderdag 14 november 2024
    19:00 - 21:00 uur
  • Bijeenkomst 3 donderdag 28 november 2024
    19:00 - 21:00 uur
  • Locatie de Silo
  • Certificaat Ja
  • Adres Kleverskerkseweg 49 Middelburg
  • Max. aantal deelnemers 20
  • Uiterste inschrijfdatum donderdag 24 oktober 2024
  • Studielast 6 uur
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 375.-
per persoon, incl. btw.

Voor wie:

Je bent docent, onderwijsassistent of intern begeleider en werkzaam in het voorgezet onderwijs en je hebt behoefte aan handvatten in het omgaan met externaliserend gedrag.

Inhoud

In onze zoektocht naar effectieve manieren om onze leerlingen/studenten te begeleiden, is het van essentieel belang dat we als docenten voortdurend blijven groeien en leren. Een cruciaal aspect van deze ontwikkeling is inzicht krijgen in en te reflecteren op gedragsuitingen die we tegenkomen in de klas.

Onze training is ontworpen om docenten te begeleiden bij het begrijpen van en omgaan met uitdagend gedrag van leerlingen/ studenten.

We zullen verschillend gedrag onderzoeken wat we vaak tegenkomen in het klaslokaal, zoals expressieve communicatie, weerstand, agressie en impulsiviteit. Door deze gedragsuitingen vanuit een ander perspectief te bekijken, kunnen we nieuwe manieren ontdekken om ermee om te gaan.

Een belangrijk onderdeel van de training is zelfreflectie. We zullen je aanmoedigen om na te denken over je eigen reacties en houdingen ten opzichte van gedragsuitingen. Door bewust te worden van je eigen triggers en vooroordelen, kun je leren om met meer empathie en begrip te reageren.

Deze training voorziet in praktische tips en technieken die je direct in je dagelijkse interacties met studenten kunt toepassen.

Doelen/Opbrengsten

Aan het eind van deze training ben je aan de slag gegaan met:

  • Kennis over externaliserend gedrag
  • Kennis over neurodiversiteit en inclusie
  • Kijken vanuit een leerlingperspectief
  • Vaardigheden om in de praktijk direct toe te passen
  • Praktijkervaringen delen en bespreken

 

 

Trainer
Nathanja Schreuder

Nathanja Schreuder is geboren in 1973 en woonachtig in het Zeeuwse Middelburg. Inmiddels werkt ze zo’n 20 jaar in het onderwijs, als leerkracht, ambulant begeleider en als trainer/coach.

Vanuit haar werk als leerkracht in het Speciaal Onderwijs is ze gefascineerd geraakt door de manier waarop, over het algemeen, wordt omgegaan met ingewikkeld gedrag. Eerst kwam dat vanuit onvrede en het idee “dit moet toch anders kunnen?” Daarna vanuit het besef dat leerkrachten altijd het beste voor hebben met hun leerlingen, maar dat het werken met leerlingen moeilijkheden opwerpt waardoor we dingen soms anders doen dan we zouden willen.

Door vaak les te geven aan specifieke (doel)groepen waar ingewikkeld gedrag aan de orde van de dag is, heeft ze ervaren dat er onder alle gedrag een basale levensbehoefte schuilgaat, namelijk die van: “Mag ik er zijn?”

De opleidingen tot Gedragsspecialist en Licentie Specialist Klasse(n)Kracht hebben haar praktijkervaring verrijkt. Inzichten in de invloed van groepsdynamiek op gedrag hebben haar werk als trainer/coach en mentor verrijkt.

Van daaruit werkt zij in haar bedrijf Leren Onderwijzen aan veel verschillende werkzaamheden.  De basis daarin is het helpen van leerkrachten bij het aanleren van vaardigheden die ervoor zorgen dat ze zich voldoende toegerust voelen met ingewikkeld gedrag van leerlingen en groepen om te gaan.